Met 3 gouden tips je administratie op orde!

Wegwijs Administratie & Advies; Fiscale aangiftes

Zo krijg jij je administratie op orde!

Ken jij dat ook? Dat je je administratieve taken maar blijft uitstellen als ondernemer? Je weet dat het moet gebeuren, maar het is helaas keer op keer te druk. Vroeg of laat zal de administratie toch opgepakt moeten worden. Want het is niet alleen handig voor je bedrijf om je administratie op orde te hebben, dit is zelfs een wettelijke verplichting! 

Wat valt er onder administratie? 

Waar bestaat je administratie nou precies uit? Je administratie zijn alle gegevens die je over je onderneming vastlegt, zowel op papier als digitaal. Denk aan ontvangen en verzonden facturen, kassabonnen en bankafschriften. Maar onder administratie valt meer dan alleen de financiën. Ook overeenkomsten en contracten tellen mee net zoals agenda’s en correspondentie. De basisgegevens van je administratie dien je zeven jaar te bewaren. Je administratie is de basis van je aangiften en als dit niet op orde is doordat er bijvoorbeeld gegevens missen, dan kan de Belastingdienst zelf de omzet en winst bepalen en daar de belasting voor berekenen. 

Tips voor een goede administratie

Wij bieden je graag een paar tips over hoe je de administratie goed bij kunt houden, zodat jij je administratie helemaal op orde krijgt:

  • Plan een vast moment in

Zoals het spreekwoord “van uitstel komt afstel” luidt, zo is dit voor velen van ons helaas van toepassing als het gaat om het bijhouden van de administratie. Maar hoe beter je je administratie bijhoudt, hoe minder werk het is. Plan daarom elke week een vast moment in dat je je administratie doet. 

Wellicht heb je in het begin nog veel achterstallig werk te doen maar zodra je helemaal bij bent, zul je zien dat het niet zoveel tijd kost per week. Daarbij komt dat je je ook nog goed kan herinneren wat er in die week is gebeurd. Als je je administratie maar een keer per maand bijhoudt, kan het zijn dat je een aantal dingen over het hoofd ziet.

Vergeet niet de uren die je in je administratie steekt ook mee te rekenen als tijd die je in je onderneming stopt. Wellicht behaal je het urencriterium en kom je in aanmerking voor zelfstandigenaftrek. 

  • Digitaliseren

Tegenwoordig kunnen we steeds meer met de computer en dit zal alleen maar toenemen in de toekomst. Dus als je nog niet bent overgestapt is dat nu het juiste moment. Verstuur facturen digitaal per e-mail in plaats van per post. Je kunt dan gemakkelijk factuurnummers terugvinden en ziet welke facturen er nog openstaan. Ook kun je facturen digitaal ontvangen waarbij je de facturen direct toevoegt aan de boeking. 

Daarnaast kun je je bankrekening koppelen aan je systeem waardoor het doen van terugkomende betalingen geautomatiseerd kan worden. Bij het maken van een betaling wordt dit gelijk vastgelegd in het systeem, dit scheelt jou weer werk tijdens je wekelijkse administratie moment. 

  • Besteedt het uit

Besteedt je liever je tijd aan zakendoen? Of raak je snel het overzicht kwijt als je je administratie doet? Schroom dan niet om deze taken uit te besteden aan een accountant of boekhouder. Met hun expertise en ervaring zullen zij er voor zorgen dat jouw administratie keurig op orde is en hoef jij je hier verder niet meer druk om te maken. 

Wij bij Wegwijs Administratie & Advies staan klaar om al jouw administratieve taken van jou over te nemen zodat jij je kunt richten op de groei van jouw onderneming. Klik hier om vrijblijvend een afspraak met ons in te plannen of bel naar nummer 070 222 33 77. 

Met 3 gouden tips je administratie op orde!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven